Hanoi naar Saigon

Hallo allemaal

Eindelijk even rustig de tijd genomen om een verhaal te schrijven. De laatste 10 dagen weer een hoop meegemaakt en gelukkig kan ik zeggen dat des te zuidelijker ik in Vietnam kom, des te leuker het wordt. Niet dat het noorden niet mooi was, maar de mensen zijn veel vriendelijker in het zuiden. Meerdere keren per dag heb ik spontaan leuke gesprekken met de lokale bevolking. Mensen die naast je komen zitten en gezellig een biertje met me willen drinken of meisjes die met je praten om hun engels te oefenen, hardstikke grappig allemaal. Weet je dat iedereen hier in het zuiden van Vietnam gek is van holland. Zeg hier holland en zij zeggen tulpen. Al zou je naar Vietnam goedkoop tulpen kunnen exporteren dan zou je een rijk man worden.

Op het moment bevind ik me in Ho Chi Minh city of zoals iedereen het hier nog noemt bij de oude benaming 'Saigon'. Saigon is verreweg de grootste stad van Vietnam, die explosief is gegroeid na de oorlog met naar schatting meer dan 10 miljoen inwoners. Het is een bruisende energieke stad, deze stad leeft. Was Hanoi al chaotisch qua verkeer, deze stad is nog vele malen erger. Naar schatting zijn er 4miljoen motors in bezit hier en ze rijden bijna allemaal tegelijker tijd op de weg, echt ongelooflijk. Voordat ik wat vertel over Saigon wil ik eerst terug naar Hoi An, waar ik de vorige keer met mijn verhaal gebleven was.

Hoi an is een verschrikkelijk leuke plaats, iedereen die deze plaats bezoekt blijft langer plakken dan hij in gedachte had, waaronder ikzelf. Hoi an is een plaats die gescheiden wordt door een rivier en maar 4km verwijderd is van een prachtig en rustig strand, het is omgeven door mooie karstgebergtes en Vietnam's oudste tempels bevinden zich hier. Bovendien is de lokale keuken van Hoi an in Vietnam erg beroemd, met gerechten als Wonton, White Rose en Cau Lau heb ik hier een week lekker zitten smullen. Mijn eerste paar dagen heb ik lekker rustig aan gedaan, een fiets gehuurd en een beetje de omgeving verkennen, 's middags naar strand en 's avonds wandelen door de oude binnenstad wat op de werelderfgoed lijst staat van Unesco en daardoor erg goed onderhouden wordt. Om de dag te eindigen lekker een biertje drinken voor 20 eurocent :)

Een van mijn laatste avonden had ik geluk, want het was volle maan festival, wat betekent dat de straten worden versierd met lampionnen en overal in de stad optredens zijn in traditionele muziek en dans. Ook laat de lokale bevolking voor geluk lampionnen te water op de rivier wat 's avonds echt een prachtig gezicht is. Diezelfde avond meegedaan met een Vietnamees spel tot veel genoegen van de lokale bevolking. Het was een soort van bingo, maar dan leuker met zang en dans. Helaas was het geluk niet aan mijn zijde, maar ik heb zeker veel lol gehad. De laatste dag ben ik samen met Holger, de duitser die me de laatste tijd achtervolgt naar 1500 jaar oude Champa tempels gegaan en daarna een boottocht over de rivier. Het was een mooie trip, leuk om te zien hoe de lokale bevolking de rivier bevist. Vaak doen een man en vrouw dit samen, de gehele dag op het water. 14 uur op elkaars lip in een kleine boot, het is maar waar je zin in hebt. Daarna ook nog wat dorpen bezocht die bekend staan om hun houtbewerking. Diezelfde avond vertrokken, een 18 uur durende bustrip naar Dalat een stad midden in de bergen van de centrale hoogvlakte van Vietnam. Gezellig 18 uur kletsen met Holger, alsof ik hem nog niet genoeg gesproken had.

Dalat staat in Vietnam bekend om zijn bloemen. Enorm veel kassen staan er in de omgeving van Dalat, het lijkt het westland wel. Heb hier een dagje een motor met chauffeur gehuurd om de omgeving te verkennen, 200 kilometer hebben we afgelegd door de bergen. Onderweg mooie watervallen gezien en wat oude tempels, helaas begon er een flinke moesson op de terugweg, maar gelukkig hadden we ponchos bij ons. Na 2 dagen had ik het wel gezien in Dalat wat eigenlijk bij Sapa een beetje in het niets valt. Het enige echt interessante was de markt waar ik later deze week wat foto's van zal uploaden.

On the road again, naar Saigon. De bus stopte gelukkig in de wijk waar alle hostels zijn, want na weer een lange dag in de bus had ik het wel een beetje gehad. Mijn eerste indruk was dat deze straat wel erg veel lijkt op Kao San Road in Bangkok, maar dan met minder toeristen. Diezelfde avond Holger van me af weten te schudden en even een biertje gaan drinken. Alleen dat even werd wat langer doordat er een lange moesson regen net startte, wat resulteerde dat de straten een grote rivier werd. Op de terugweg naar mijn hotel heb ik heel wat meisjes gered door ze naar de overkant van de straat te dragen, wat een gentleman ben ik toch :)
De volgende dag beetje rondgehangen rond de backpackerswijk en de parken rondom. De vietnamezen in Saigon zijn echt heel vriendelijk. Overal word ik uitgenodigd om mee te doen met sporten. De vietnamazen zijn helemaal weg van hooghouden met een shuttle, het lijkt wel een nationale sport hier. Verder heb ik ook veel gebadmintont en heel veel gekletst met studenten die hun engels willen oefenen. Echt niet te geloven terwijl ik dit verhaal zit te schrijven in een park, ben ik 3x onderbroken door studenten om gezellig te kletsten. Zo schiet mijn verhaal nooit op. Vandaag een beetje door de stad heen gereden met een motor. Heb een goede chauffeur gevonden die me naast de toeristische plekken ook echt Saigon heeft laten zien. Bovendien was deze man een veteraan en had veel te vertellen over de oorlog. Jammergenoeg begon er weer een flinke moesson waardoor ik besloot terug te gaan en dit verhaal te schrijven. Zo nu zijn jullie weer helemaal bij met mijn avonturen, morgen zal ik wat foto's uploaden.

Groetjes Leon

Reacties

Reacties

Mikolaj

Ben je al naar dat ene cafe geweest in de backpacker straat in Saigon waar je lekkere broodjes kan eten terwijl ze (bioscoop)films spelen op een groot beamer scherm? Je kan ergens een flyer kijken en zien welke film hoe laat draait.

Echt heel ontspannen.

C u soon!

Miek Schenk

Geweldig, ik leer weer een hele nieuwe kant van Vietnam kennen door jouw verhalen, top zeg dat je zo'n leuk contact hebt met de locals, vind ik in Thailand ook zo leuk,

veel plezier weer verder!

Leon

Dank je wel Miek. Zelf ook op reis geweest door Vietnam?

DP

Yo dude, tijd nix meer gehoord, uit Saigon vertrokken al? Maar echt een gezellig verhaal man :D Ik moet daar ook nog is heen!

cu soon!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!