Bruisend Saigon

Hallo allemaal,

Sinds mijn vorige verhaal heb ik eigenlijk niet meer verder gereist, ik ben nog steeds in Saigon, de reden hiervan is dat ik op mijn visum moest wachten. Gelukkig was het geen straf om op mijn visum te wachten, want Saigon is een geweldige stad om langer te verblijven, als ik verliefd kon worden op een stad dan was dat zeker Saigon. Niet dat Bangkok en Kuala Lumpur minder zijn, maar er hangt hier een bepaalde sfeer in de lucht (vlak naast de luchtvervuiling).

In mijn eerste verhaal over Vietnam heb ik jullie verteld dat ik hier in Vietnam me het meest in Azie heb gevoeld dan in alle andere landen die ik heb bezocht. Althans het beeld wat ik van Azie in mijn gedachte had dan. Zelfs in een metropool zoals Saigon (+ 10milj. inwoners) kun je midden in het centrum, als je een paar nauwe zijstraatjes inslaat het echte oude Azie ervaren. Oude vrouwtjes die allemaal nutteloze spulletjes verkopen op straat, mensen die buiten op een stretcher liggen te slapen, oude opa's die rustig zitten te genieten van hun peuk, een vrouw die midden op straat een kip slacht, vanalles valt er te zien in deze nauwe 1 meter brede straten die omgeven zijn met fraaie franse koloniale gebouwen. Deze straten zijn soms echt een doolhof en je hebt totaal geen idee welke richting je op gaat, maar dat maakt ook niet uit, want het is geweldig om in deze wir war van straten rond te dolen.

Mijn laatste 10 dagen in Saigon heb ik doorgebracht met wandelen door de stad, relaxen en kletsen in de parken, voetballen en badmintonnen en s' avonds achterop de motor de stad verkennen met vrienden die ik hier heb ontmoet. Saigon is echt een geweldige stad en ik verveel me dan ook geen moment hier. Alleen al buiten zitten op straat en kijken hoe het leven aan je voorbij vliegt is een geweldige ervaring. Iedereen leeft hier buiten op straat, aangezien het binnen te warm is en de kamers vaak gedeeld worden met meerdere personen. Erg grappig om 's avonds te zien is alle jonge koppeltjes die buiten zitten en elkaar het hof maken. Aangezien de vietnamese cultuur nog wat preuts is en een meisje of man meenemen naar huis ongemogelijk is tenzij je trouwt, zit iedereen buiten. Al weten veel toeristen dit niet, omdat die alleen in aanraking komen met de meisjes in het backpackersgedeelte en de prostituees op straat die je meerdere malen per dag aanspreken voor een massa (massage). Waardoor men vaak een verkeerd beeld creeert over hoe de vrouwen hier echt zijn.

Naast het feit dat ik door de stad geslenterd heb en veel mensen heb ontmoet, heb ik natuurlijk ook wat musea en andere bezienswaardigheden bezocht. Waaronder the people committee hall en de Notre Dame church. Het is erg leuk om deze prachtige gebouwen over dag te zien, maar het is nog veel leuker s'avonds. De gebouwen zijn dan mooi verlicht en veel vietnamezen hangen daar rond om te relaxen. Bij de kerk wordt er zelfs door een groep vietnamezen iedere avond buiten gebeden en gezongen, erg leuk om te zien.

Verder ben ik een dagje door de stad gereden en naar het rijke district van Saigon gegaan. District 7 verschilt echt enorm met de rest van Saigon. Het is er erg rustig en de straten erg breed en schoon. Deze wijk is gevuld met allemaal prachtige villas en appartementencomplexen die uitkijken op het water of op een mooi park. Daarna ben ik naar een wat armere wijk gegaan en dan zie je pas toch echt het verschil.

Een grappig verhaal is dat ik mijn kleren had laten wassen. Alleen beetje jammer dat ze tussen de witte was ook rode kleding hadden gedaan. Waardoor mijn shirts allemaal roze waren geworden. Jammergenoeg kon ik niet eens kwaad worden op die lui, want ze spraken geen woord engels. Dus ik dezelfde dag nog naar een markt om wat shirts te kopen, aangezien ik te bezweet was om dan ook maar iets te passen, heb ik het op de gok gekocht. Bleek later dat alles te groot was, ik weer terug naar de markt kon ik het standje niet meer vinden. Heb ik weer. Gelukkig de volgende dag nog een keer geprobeerd en de winkel gevonden en kon gelukkig alles nog ruilen.

Verder heeft Holger me twee keer gevonden in Saigon. Was erg grappig om deze dwaze duitster steeds te zien. Hij moest erg lachen dat ik nog steeds in Saigon was. Daarnaast ook een dagje rondgehangen met een brit in de shoppingmalls. Hij wilde voor de grap met de vrouwtjes flirten die in de Mall werken, maar zo grappig was het niet voor hem, omdat ze hem niet zagen staan en met mij begonnen te kletsen haha.

Nou wel weer genoeg geklets voor deze keer. Gegroet allemaal.

Reacties

Reacties

Will

Leon, heb je ook het oude postkantoor gezien? En de mooie kunstwinkeltjes waar je prachtige Dali's, van Gogh's en Matisse's kunt kopen?

DP

Yo womanizer met je roze kleren! Klinkt flex allemaal weer :) Cool dat je die stad leert kennen op de echte manier!

Leon

Hey Will, wat houdt jouw bezig de laatste tijd? Het oude postkantoor ga ik zeker zien als ik weer terug ben in Saigon. Die kunstwinkeltjes heb ik zeker gezien, prachtige replica's. Vandaag vertrek ik richting Can Tho, ben je daar ook geweest?

Merel

Hoi Leon, wat leuk om ook zo'n onthousiast weblog te lezen over Vietnam. Ik vond je via reismee.nl. Ben je nog in Vietnam? Je kunt mijn weblog lezen op www.meera.reismee.nl , ik ben momenteel in Hanoi.
Groetjes, Merel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!