To the north

Zo na een tijdje niets meer van me gehoord te hebben, komt er nu weer een mooi verhaal. Momenteel zit ik in een bus die bezig is met een afdaling vanaf de hoogste berg van Thailand op weg naar Chiang Mai waar ik vanavond voor de laatste maal zal slapen.

Sinds mijn laatste verhaal heb ik aardig wat kilometers afgelegd van Koh Chang ben ik naar Bangkok gereisd om daar een vliegtuig te nemen naar Chiang Mai 'parel van het noorden'.

Mijn eerste 2 dagen op Koh Chang heb ik heerlijk genoten op het strand. Op Koh Chang hangt er een zeer relaxte eilandsfeer en wordt gelukkig nog niet bezocht door het massatoerisme, waardoor je nog heerlijk op strand kunt genieten van je rust. Mijn beste maat deze dagen was mijn Ipod, wat een heerlijk apparaat is dat toch. Daarnaast heb ik iedere avond heerlijk gegeten op het strand bij mijn hotel, wat de thai hilarisch vonden is dat ik iedere avond hetzelfde bestelde: Fried rice en een zeebaars in sweet chili sauce met cashewnoten en ananas. Waarom zou je iets anders bestellen als dat het meest heerlijk gerecht is! Tijdens het diner was er iedere avond een fire show, maar iedere avond dezelfde gasten die niet eens zo goed waren in het gooien met hun stokjes, is voor 1 avond leuk, maar wordt op gegeven moment vervelend.

Ben ook een avond wat wezen drinken in een bar, maar vond het zelf niet zo'n succes, omdat je constant geconfronteerd wordt met het feit dat veel te oude mannen de meest mooie Thaise dames proberen te versieren. Ik begrijp het wel van beide kanten, maar het blijft onplezierig om dat constant om je heen te zien.

Mijn laatste dag op Koh Chang moest ik veel te vroeg mijn bed uit, omdat ik een jungletocht had geboekt. Wat jammer was dat de jungletocht niet echt een mooi doel had om naar toe te wandelen (zoals een mooie waterval), maar toch is het lekker om door de mooie natuur te wandelen. Gelukkig was de gids ontzettend grappig en wist veel te vertellen over de jungle. Wat spannend was dat hij een levensgevaarlijke tarantula uit zijn hol lokte om vervolgens voor iedereen een mooie foto te maken.

De volgende dag 'tevens mijn verjaardag' ben ik terug gereisd naar Bangkok. Wat een behoorlijke lange reis bleek te worden van 10 uur doordat ik steeds mijn aansluiting op een haar na miste. De ferry vertrok vlak voor mijn neus en evenzo de bus naar Bangkok, lekkere pech dus op mijn verjaardag. Tijdens het wachten op de bus een sigaretje gerookt met een paar Thai die chill in een hoekje een potje zaten te dammen. Raakte met hun aan de praat en vertelde dat ik jarig was. O wait I go get something special for you, komt die gast met een paar groene blaadjes of ik daar op wilde kauwen, you need more happiness on your birthday. Heb hem maar vriendelijke bedankt en ben maar vertrokken, geen zin om mijn verjaardag door te brengen in een Thaise gevangenis.

Rond 6 uur arriveerde ik in Bangkok en heb snel een taxi gepakt naar Khao San road om daar naar mijn hotel te gaan, maar wat is snel in Bangkok, want de stad is gedurende de hele dag een grote file. Daardoor arriveerde ik pas rond half 8 bij mijn hotel, waar ik snel mijn spullen op mijn kamer gedumpt heb. Ik was behoorlijk stijf van de lange zit, dus op mijn verjaardag mezelf verwent met een heerlijke thaise oil massage. Daarna lekker Pad Thai gegeten onder het genot van een Singha (mijn favo thaise bier). Uiteraard ook mijn e-mail gecheckt om al die leuke felicitatie mails te lezen. Iedereen onwijs bedankt!!!

Mijn plan was om de volgende dag af te reizen naar Chiang Mai, maar na de vorige dag reizen met de bus had ik het wel even gehad met lange reizen, dus heb ik besloten om een vliegticket te boeken. Kost me het dubbele van wat de bus zou kosten, maar scheelt me wel 11 uur ellende. Het leuke was dat ik vloog met Air Asia en zij serveren Maleis aan boord, waaronder ook mijn favoriete gerecht Nasi Lemak. Mmm wat heb ik zitten smullen en dat voor vliegtuig voer!

Aangkomen op Chiang Mai een Sawnthaew gepakt naar de plek waar vele goedkope guesthouses zijn. Helaas was dat ook de straat waar alle pubs en discotheken zijn, maar ik had weinig zin om die avond met mijn tas te gaan sjouwen in het donker. Na het inchecken gelijk even aan de wandel gegaan en een hotel gevonden in een gemoedelijkere buurt voor de volgende dagen. Vervolgens over de beroemde night bazaar van Chiang Mai gewandeld om daar lekker te eten onder het genot van een traditionele thaise dans.

De eerste dag gelijk maar uitvinden waarom ze Chiang Mai de parel van het noorden noemen. Chiang Mai is de een na grootste stad van Thailand en wordt omringt door tropisch regenwoud en de hoogste bergen van Thailand. Eerst maar even door mijn Lonely planet bladeren om uit te vinden wat de dingen zijn die je niet moet missen in deze stad. Wat resulteerde dat ik een Sawnthaew heb gepakt naar een berg waar een zomerpaleis is van de koning van Thailand en een van de mooiste tempels van deze provincie Wat doi Suthep. In de Sawnthaew zaten 2 thaise mannen die exact dezelfde trip gingen doen als ik, wel gezellig om met hen te wandelen en te praten in gebrekkig engels.

Het zomerpaleis van de koning Bhumibol was echt prachtig! Het heeft een van de mooiste tuinen die ik in mijn leven heb gezien. Alle bloemen waren mooi van kleur en het gehele park was goed onderhouden. Daarna de tempel bezocht en gekeken hoe mijn thaise vrienden hun geloof belijden. Eerst gingen ze rondjes lopen rond de stoepa (3 rondjes) en daarna gingen ze een gebedshuis in om te bidden met een monnik. Eerlijk gezegd vond ik het tempelcomplex een beetje tegen vallen, maar heb wel een aantal leuke foto's kunnen maken van kinderen in tradionele thaise kleding. Waarvan eentje echt te schattig was, maar ondertussen ook een echte bussiness vrouw bleek te zijn.

Het voordeel van alleen reizen is dat je veel sneller contact maakt met de lokale bevolking en dat was wat deze dag en de volgende dag zo ontzettend leuk maakte. Na de trip naar de berg ben ik alle belangrijkste tempels van Chiang Mai gaan bezoeken en heb ik gewandeld over walking street. Waar iedere dag een soort vlooienmarkt is. Terwijl ik daar een foto probeerde te maken van kinderen die gingen optreden, merkte zij mij op en wilde dat ik ook op de foto kwam, echt ontzettend leuk zijn dit soort momenten. Even later werd ik ook nog eens aangesproken door verlegen thaise studenten die mij wilde interviewen over eten, nou dan wisten ze zeker niet wie ze voor zich hadden, want als ik eenmaal over eten praat ben ik niet meer te stoppen haha.

De volgende dag (vandaag) had ik een georganiseerde tour geboekt naar de hoogste berg van Thailand en het bezoeken van 2 bergstammen. Na al het gepuzzel van de vorige dag is het wel lekker om georganiseerd op pad te gaan. In mijn groep heb ik lekker kunnen kletsen met een jongen uit Taiwan en een wat ouder Australisch koppel (wat een ontzettend relaxt volk is dat toch). Het doel van de tour is de top van Doi Ithanon op iets meer dan 2500 meter. Onderweg tweemaal gestopt voor een waterval, waarvan er 1 echt adembenemend was. Verder bij 2 bergstammen gestopt waar ik echt ontzettend leuke foto's heb genomen. (hopelijk volgen die morgen). Op de top van de berg was er een korte hike uitgezet door tropisch regenwoud waar hele mooie kleine vogeltjes vlogen. Helaas waren zij erg fotoschuw.

Zo het is een aardig lang verhaal geworden, het was dan ook een lange busrit van de top van de berg naar Chiang Mai. Mijn conclusie is dat Chiang Mai een leuke stad is om een dag door heen te wandelen en kan daarnaast goed als transport hub gebruikt worden voor allerlei leuke uitstapjes. Toch heb ik besloten om nog noordelijker te gaan in de hoop dat het daar wat minder toeristisch is, of in ieder geval wat minder bars en pubs. De plaats waar ik morgen naar toe zal reizen is Chiang Rai en is misschien nog wel een beter punt dan Chiang Mai om de noordelijke provincie van Thailand te ontdekken.

Gegroet allemaal en laat gerust een berichtje achter op mijn site, dat vind ik altijd leuk om te lezen.

Kusje voor Maris

Reacties

Reacties

Nathalie

Hey Leon,

Leuk om over je reis te lezen!
Ik ga je blog zeker in de gaten houden.
Heel veel succes daar he!

Nathalie

rijanne

He Leon,leuk om te lezenwat je doet en dat je het naar je zin heb.
Hier in holland koud en lichte sneeuw ik moet gelijk aan kerst denken met die sneeuw haha
Voor ons nog een kleine 2 weken en dan naar oostenrijk waar toch behoorlijk sneeuw ligt,
Maar na de vakantie wil ikhet voor jaar hogere temperaturen en zon ,daar zal jy niet over te klagen hebben .
Stuur van de week nog wel een berichtje kijk uit en de groetjes uit het koude holland van ons en een dikke kus van tien en robin

Linda

He Le,
Misschien moet je culinair recencent worden?
XLin

Pieta Bouwman

Hallo Leon,
Wat goed van jou dat je toch weer op stap bent gegaan. Geniet maar van alles wat je ziet. Daar in het noorden van Thailand moeten nog heel bijzondere volken wonen o.a. de Karen. Ik ben benieuwd naar je vervolgverhalen.

Atie

Leon, ben je daar alleen voor het eten, aan mijn lekkere maaltijden denk je zeker niet meer.
Vergeet je m'n olifantjes niet!
groetjes je schoonmama

DP

Heb je er al is over gedacht een boek te schrijven, wat een verhaal! Maar wel weer vette avonturen :) Enjoy!

Mac

Hey ouwe botenbouwer,
Gaaf man dat je weer op zo'n reis bent.
Onwijs veel plezier verder

Cya,
Mac

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!