Van Maleisie naar Cambodja

Hallo allemaal,

Ik ben nog heel en heb al mijn spullen nog, al is het soms lastig hier in Cambodja. Momenteel ben ik in de hoofdstad Phnom Penh, een stad verscheurd door oorlog, rijkdom en armoede leven hier naast elkaar. Bedelaars en kinderen rennen constant op je af met de vraag of je wat geld over hebt of spullen van ze wil kopen. De laatste dagen heb ik veel gelezen over Cambodja en zijn eeuwenlange trieste geschiedenis, een land wat eeuwig in strijd was met zijn buurlanden, maar vooral met zichzelf. Wat geresulteerd heeft dat Cambodja tot de armste landen van de wereld behoort, waar sommige mensen van gemiddeld 150 euro per jaar leven.

Ooit waren de Khmer (inwoners van Cambodja) een machtig en rijk volk. Zij hadden grote delen van het huidige Thailand en Vietnam in handen. In die tijd hebben zij de meest prachtige tempelcomplexen gebouwd waaronder het wereldberoemde: Angkor Wat (ook wel het 8ste wereldwonder genoemd). Mijn eerste drie dagen heb ik veel van deze tempels bekeken, maar daarover vertel ik meer in mijn volgende verhaal.

Na de val van de Khmer heeft Cambodja veel van zijn terrotorium verloren aan Siam (huidig Thailand) en Vietnam. En Eind 19 eeuw hebben de Fransen Cambodja gekoloniseerd wat vandaag de dag nog te zien is aan de stijl van de gebouwen en de vele baguettes die op straat worden verkocht. In 1975 ontketende zich een ware revolutie in Cambodja toen de communistische Rode Khmer met veel geweld de macht in handen kregen. Onder leiding van Pol Pot (een naam die nog veel angst inboezemt onder de bevolking) hebben zich vele gruwelijkheden in het land afgespeeld. Dit heb ik vandaag de dag in Phnom Penh kunnen ervaren en hierover zal ik ook meer vertellen in mijn volgende verhaal.

Voor mijn trip naar Cambodja heb ik ook veel dingen beleefd, maar vooral ontzettend veel kilometers afgelegd. Mijn laatste dag in Sepilok (Maleisie) dacht ik rustig door te brengen met een korte hike door de jungle, normaal gesproken hike ik met sandalen aan, maar dat bleek die dag niet zo'n goed idée te zijn, aangezien er echt enorm veel bloedzuigers in dat gebied zijn. Na 10 minuten wandelen begon er iets te krieblen op mijn voet en tot mijn grote schrik zaten mijn voeten onder de bloedzuigers. Gelukkig kon ik er veel van me afslaan, maar toch bleven er nog 3 aan me voet geplakt zitten. Met veel gemopper maar terug gelopen naar mijn resort en daar om raad gevraagd. De bloedzuigers zijn eenvoudig te verwijderen als je er wat zout op strooit, na een paar seconden loopt al het bloed uit ze en laten ze los. Weet ik dat ook weer!

‘s Avonds vanuit Sepilok de bus gepakt naar Kota Kinabalu waar ik afgesproken had met mensen die ik tijdens mijn reis had ontmoet. Helaas moest ik de volgende dag 5 uur opstaan om mijn vlucht te halen, waardoor de paar biertjes die ik gedaan had resulteerde in een goede kater. Niet zo'n goed idée als je veel kilometers moet afleggen zo'n kater. Vanaf dat moment zat ook alles tegen! Mistte net een minvan van Penang naar Hat Yai (Thailand) waardoor ik 3 uur kon wachten in Penang. Vervolgens had ik eindelijk een minivan zat er een knetterstonede Thai achter het stuur, die voor het eerst in Maleisie was en de weg niet wist en bovendien reed hij als een dwaas. Hierdoor kwam ik ook nog eens te laat aan in Hat Yai waardoor ik de laatste goede bus naar Bangkok mistte. Hierdoor kon ik overnachten in Hat Yai wat echt een waardeloze stad is. Daarnaast was ik ook nog eens aan de diarree wat niet zo lekker is als je de hele dag in bussen zit en het enorm heet is.

Hierdoor had ik besloten om het even rustig aan te doen en even wat energie bij te tanken op een eiland. Op 3 uur rijden van Bangkok ligt het eiland Koh Samet. Koh Samet schijnt een van de beste stranden te zijn van Thailand, omdat het zand er echt wit is. Bovendien staat Koh Samet bekent als eiland wat in het teken staat van ontspanning, omdat het een eiland is waar de Thai en de vele expats die in Bangkok wonen komen om uit te rusten van het harde werken. Dat leek mij een goede plek, dus met frisse moed een bus gepakt naar Koh Samet en wat een paradijs bleek dat te zijn. Heb daar 2 dagen geluierd op het strand en hoefde niet eens van mijn plek af om eten of drinken te halen, aangezien er op het strand mensen langs lopen die lekkernijen verkopen. Het mooie is dat iedereen naar Koh Samet komt om te ontspannen en hier dus weinig drukke bars en discotheken zijn, waardoor de drinkende en op zoek naar sex toerist hier op het verkeerde eiland is. Op dit eiland zie je iedereen echt genieten van de heerlijke massages aan het strand, van het prachtige strand of van het heerlijke weer. Kortom Koh Samet is een echte aanrader en zeker een plek om ooit weer eens terug te keren.

Samengevat dit was tot nu toe mijn meest zware week. Voor het eerste deze trip begon ik pech te krijgen, maar na 2 dagen op het strand van Samet had ik genoeg energie om mijn reis voort te zetten naar Cambodja. Over mijn reis in Cambodja vertel ik de volgende keer. Morgen vertrek ik richting Bangkok dus ben ik weer bereikbaar op mijn Thaise nummer.

Gegroet

Reacties

Reacties

Mikolaj

Kijk een beetje uit voor jezelf met al die gekkigheid in cambodja :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!