Vietnam truly Asia

Zo vreemd om iedere keer weer verrast te worden als je hier in ZO-Azie de grens oversteekt. Vietnam lijkt zoveel op de andere landen, maar is in vele opzichten ook weer heel anders. De uitdrukking 'Same Same but different' die je hier dagelijks in ZO-Azie hoort geldt in dit geval.

Vanuit Bangkok heb ik een vlucht gepakt naar de hoofdstad van Vietnam 'Hanoi'. Hanoi is gelegen in het hoge noorden van Vietnam, waardoor ik hopelijk het hete seizoen van ZO-Azie tijdelijk kan ontlopen. Aangekomen op de vluchthaven heb ik eerst mijn visum geregeld en wat dollars omgewisseld naar de lokale munteenheid 'Dong' waardoor ik gelijk instant miljonair ben. Zoals op iedere aziatische vluchthaven werkt mijn blanke huid als een magneet op de taxi- en motorchauffeurs en hotelproppers. Na iedereen vriendelijk bedankt te hebben heb ik een lokale bus gepakt naar Hanoi. Hanoi is een stad met 3 miljoen inwoners en volgens mij ook 3 miljoen brommers/motors en iedereen rijdt volgens mij tegelijkertijd op straat. Wat een prachtig schouwspel, iedereen rijdt kris kras door elkaar, het lijkt wel een grote straatrace.

Aangekomen in het centrum van de stad heb ik een guesthouse opgezocht in the old quarter. The old quarter is een oude wijk met allemaal smalle steegjes met prachtige oude franse koloniale gebouwen, alhoewel het erg druk en rumoerig is op straat is het wel erg gezellig. Nog nooit heb ik me ergens zo erg in Azie gevoeld als hier in Hanoi. Ik heb een klein maar gezellig guesthouse gevonden in de straat Po Yen Thai, een smalle steeg waar iedere dag een illegale markt is. Verse vis, kippen en rund worden hier recht voor mijn neus geslacht en allerlei exotische specerijen, fruit en groente worden hier op straat verkocht. De vrouwen hebben hier allemaal traditionele vietnamese punthoedjes op wat er erg grappig uitziet. Het voelt hier soms alsof je honderd jaar terug in de tijd bent gestapt.

Hanoi is een stad met eigenlijk geen noemenswaardige bezienswaardigheden behalve wat oude tempels en het lijk van de zeer geeerde vietnamese leider Ho Chi Minh, die net als andere groot communistische leiders als Lenin en Mao opgebaard ligt om tentoongesteld te worden aan het publiek. De tempels vielen mij wat tegen en hebben niet de pracht en praal van de tempels van het theravada boedhisme van Thailand, Laos en Cambodja. De mensen in Vietnam volgen het chinese Mahayana boedhisme, Taoisme en Confucianisme. Die tempels zien er wat minder sfeervol uit. Het bezoeken van Ho Chi Minh was wel een leuke belevenis, aangezien ik op zondag was waren er duizenden vietnamezen die hem ook kwamen bezoeken. Ho Chi Minh wordt nog altijd zeer geeerd in Vietnam voor zijn werk in de revolutie tegen de fransen en het brengen van het communisme naar Vietnam. De vietnamezen bezoeken Ho Chi Minh met veel trots en lopen vol eerbied twee aan twee naar de hal waar hij opgebaard ligt. Het leukste eigenlijk om in Hanoi te doen is achterop bij een motortaxi springen en genieten van de chaos op de straat en er eigenlijk ook een beetje in deel te nemen.

Rond Hanoi is prachtige natuur te vinden, dit heb ik 2 dagen kunnen ervaren. Vietnam wat zeer bekend is om zijn karstformaties in zee (Halong Bay), heeft ook prachtige karstgebergtes op het land. De eerste dag ben ik afgereisd naar een tempel die perfume pagoda wordt genoemd. Een tempel die zich bevind in een grot midden in de bergen. Om daar te komen werd ik per boot over een rivier geroeid. De rivier bracht mij langs rijstvelden en mooie karstgebergten. Aangekomen bij het pad naar de perfume pagoda liep ik eerst langs een markt waar de meest gekke dingen werden verkocht. Zoals jullie op mijn foto's hebben kunnen zien eten de vietnamezen dieren die bij ons niet op het menu staan zoals honden, katten, ratten enzovoort. De perfume pagoda zelf was niet zo bijzonder, maar gelukkig de toch er naar toe wel.

De volgende dag ben ik afgereisd naar Tam Coc. Een gebied met mooie karstgebergtes, rijstvelden en grotten waaronder je door kon varen met een roeiboot. Het was alsof ik me in een sprookje bevond, zo ongelooflijk mooi is deze plek. Een geweldige ervaring om zelf een stukje mijn boot te mogen roeien in deze mystieke omgeving.

Na totaal verbijsterd te zijn van Vietnam's mooie natuur heb ik besloten om de volgende dag de nachttrein te pakken naar Sapa. Een plek hoog in de bergen nabij de chinese grens. Sapa staat bekend om zijn prachtige natuur en rijsterrassen hoog in de bergen, maar wat deze plek echt interessant maakt is dat Sapa een uitstekende plek is om hilltribes (bergvolkeren) te bezoeken. Tientallen verschillende volkeren leven hier rond de bergen van Sapa. Aangekomen per nachttrein in Lau Cai een grensplaats met China heb ik een minivan gepakt naar Sapa. Aangezien het nog donker was heb ik eerst een goed hotel uitgezocht met hopelijk goed uitzicht op de bergen. Snel nog even een tukje gedaan en daarna voor het eerst mijn deur naar het balkon geopend. Ik werd totaal omver geblazen door het uitzicht, magisch bijna: hoge toppen waar de wolken op blijven hangen, de mist die danst door de vallei, mooie rijstterrassen, franse koloniale gebouwen en bergvolkeren die rondlopen in traditionele kledij. Sapa is een plek waar ik even rustig mijn tijd voor ga nemen. Even een tijdje weg uit de hectiek van steden en genieten van het rustige leven in de bergen. Even de tijd nemen om het anderhalve kilo zware boek wat ik al 2 maanden met me meesjouw te lezen.

Groetjes Leon

ps. Alle foto's zijn nu geplaatst en voorzien van een kort onderschrift

Reacties

Reacties

will

nix leukers dan achter zo'n vrouw met hoedje te gaan staan en het naar voren te duwen zodat het over haar ogen valt. Eesrt kijken ze verbolgen om, dan omhoog, om je vervolgens te trakteren om een prachtige grijns en een aanstekelijke schaterlach. Gekke blanke...zie je ze denken!

Mikolaj

In Westerse landen zou je meteen klappen krijgen als je zoiets doet waarschijnlijk.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!